KOŚCI ZOSTAŁY RZUCONE!
Roll For The Galaxy to gra kościana, w której 2-5 graczy w wieku 14+ tworzy olbrzymie kosmiczne imperium. Kości reprezentują robotników, którzy opracowują nowe technologie, zasiedlają tajemnicze światy i zajmują się dystrybucją dóbr - zarówno wśród własnych obywateli, jak i poprzez handel. Gracz, który okaże się najlepszym zarządcą wygra, a jego cywilizacja stanie się przykładem dla całej galaktyki.
ZAWARTOŚĆ:
- 111 specjalnych kostek (patrz zestawienie po prawej)
- 55 żetonów gry (dwustronnych)
- 5 kubków na kostki
- 5 mat gracza
- 5 znaczników kredytów
- 5 zasłonek gracza
- 5 pasków faz
- 9 żetonów frakcji (szerokie, ponumerowane od 1 do 9, z ciemno-szarymi rogami)
- 9 żetonów rodzimych planet (z ciemno-szarymi rogami)
- 1 płócienna torba (na żetony gry)
- 33 żetony punktów zwycięstwa (PZ)
- 5 żetonów faz (z dużymi symbolami faz)
- Instrukcja
Wydanie nie zawiera dodatków z akcji Wspieram.to.
ROLL FOR THE GALAXY TO 36 GRA Z PONAD 80 000 W RANKINGU BGG*
(BoardGameGeek - to największa platforma o tematyce gier planszowych)
PRZEBIEG ROZGRYWKI
Podczas gry gracze rzucają wielokolorowymi kośćmi (symbolizującymi różne galaktyczne towary - od przerażającej broni po rzadkie minerały i obce technologie oraz robotników), aby następnie użyć ich do rozbudowy swojego imperium, poprzez odkrywanie nowych ulepszeń i zasiedlanie planet, które dostarczają nowych poddanych (nowe kości) oraz zapewniają specjalne bonusy do wykorzystania w czasie dalszej rozgrywki.
Każdy z rzutów odbywa się w sekrecie, aż do zakończenia fazy planowania, po której następuje ujawnienie wybranych akcji i ich rozpatrzenie. Gra podzielona została na 5 faz, których wystąpienie w danej turze zależy od samych graczy (jeden gracz może uruchomić tylko jedną fazę w turze). Podczas nich gwiezdni robotnicy wykonują zlecone im zadania: badają rozległe kosmiczne przestrzenie, rozwijają naukę i technikę imperium, zasiedlają poznane wcześniej planety, produkują specjalne towary i dystrybuują je na rodzime rynki lub spieniężają na obcych. Po wykonaniu tych zadań zasilają pulę populacji, gdzie czekać będą na ponowne zatrudnienie.
Na koniec tury gracze dokonują podsumowania: sprawdzają czy spełnione zostały warunki zwycięstwa oraz wydają kosmiczne kredyty, aby na nowo zatrudnić własnych poddanych - czyli uzyskać kości do kolejnego rzutu.
Po czym... znów rzucamy i wszystko zaczyna się od nowa, aż do zakończenia gry.
Proste$131 Jak sam rzut kością! Jednak, oczywiście, same rzuty nie zapewnią nam wygranej. Równie ważne jest dobre zarządzanie finansami imperium, wybieranie odpowiednich żetonów ulepszeń i nowych planet, które dołączymy do naszej cywilizacji, tak aby nigdy nie zabrakło nam środków na dalszy rozwój i aby posiadać lepszą i bardziej dostosowaną do galaktycznej ekonomii infrastrukturę (no dobrze... odpowiednie kości), a także nie przegapić momentu, w którym wyczerpią się żetony punktów zwycięstwa - sygnalizujące zbliżający się koniec rozgrywki i po których typować będziemy także najgroźniejszych przeciwników w wielkim wyścigu po władzę.
Roll For The Galaxy to gra wyjątkowo prosta i szybka - ruchy wykonuje się symultanicznie, a ilość i rodzaj rozgrywanych akcji zależą od sprytu graczy. Zasady opanować można w parę minut, a sama rozgrywka trwa - w zależności od ilości osób biorących w niej udział - około 45 minut. Jednak nie dajmy się zwieść pozorom - ciągle zmieniający się liderzy rozgrywki, nieprzewidywalność rzutów kośćmi, a także ilość i jakość ulepszeń wchodzących w skład imperiów spowodują, że trzeba będzie cały czas mądrze i uważnie planować swoje ruchy, by osiągnąć ostateczną wygraną i przechytrzyć innych graczy.
ROZGRYWKA
Informacje dla tych, którzy grali w wersję karcianą.
Roll For The Galaxy to szybsza i - według opinii wielu - lepsza wersja swojego karcianego pierwowzoru, który posiadał opinię ,,przyciężkawego" (aczkolwiek nadal uwielbianego). Dla tych, których ciekawi kwestia szczegółowych różnic, oto parę przykładów:
- Inaczej rozgrywana jest faza ,,Ship" (w karcianej wersji Consume): teraz następuje PO a nie przed ,,Produce".
- Nie ma bonusu za wybranie fazy, która będzie rozgrywana.
- Gracze mogą budować więcej niż jedną rzecz w fazie ,,Build".
- Żadne płytki ulepszeń nie powtarzają się.
- Punkty zwycięstwa, które gracza zdobywają poprzez rozbudowę są równe ich kosztowi (przy tym te o wartości 6+ dostarczają dodatkowych punktów).
- Nie można przeprowadzać podboju militarnego. Istnieją kości wojny, które posiadają większą szansę na wylosowanie fazy ulepszeń i osiedlania, co odzwierciedla agresywną politykę imperium.
- Ceny poszły w górę (przykładowo: Towar-gen wart jest 5 kredytów, w porównaniu do kosztu 4 kart z karcianej edycji).
- Gracze mogą sprzedawać więcej niż jeden towar w fazie ,,Ship".