gry planszowe rodzinne > Kolejka (Trefl)
GRY RODZINNE
logo przedmiotu Kolejka (Trefl)

Kolejka (Trefl)

Czy masz odwagę zmierzyć się z codziennością lat 80.?

cena:

89.90 79.90 PLN
(najniższa cena z 30 dni: 79.9)
dostępność: dostępna
wysyłamy w: 24 godziny

dodaj do koszyka

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 5
wiek: od 8 lat
czas gry: ok. 60 min.

wydawca: Trefl (2014)
nr katalogowy: 01228
projektant: Karol Madaj

wersja językowa: polska

Opis


 Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy (od 2 do 5) wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste…Gracze ustawiają swoje pionki w kolejkach, nie wiedząc z początku do którego sklepu zostanie dostarczony towar. Napięcie rośnie, gdy odsłania się karty dostawy towaru  i okazuje się, że kart towaru starczy tylko dla kilku szczęśliwców, stojących najbliżej drzwi do sklepu. Kolejka zaczyna napierać na drzwi, bo każdy chce być pierwszy. Do przepychania się w kolejce gracze używają zagrywanych z ręki kart kolejki, takich jak: „Matka z dzieckiem na ręku”, „Pan tu nie stał” czy „Towar spod lady”. Muszą jednak uważać na „Remanent”, „Pomyłkę w dostawie” oraz na stojące w każdej kolejce czarne pionki – spekulantów. Z zakupami wrócą do mieszkania tylko ci, którzy najsprawniej wykorzystali trzymane w ręku karty kolejki. Na kartach towaru przedstawiono zdjęcia sześćdziesięciu oryginalnych przedmiotów z czasów PRL. W sklepach znajdziemy między innymi buty „Relaks”, wodę toaletową „Przemysławkę”, herbatę „Popularną” oraz wiele innych trudno dostępnych dóbr. Na osiedlu jest też bazar, gdzie można kupić wszystko, ale trzeba słono zapłacić. Chyba że uda się dogadać z przekupką... W tej historycznej grze planszowej trzeba nieźle kombinować, żeby zdobyć upragniony towar.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2015-08-14 Średnia gra rodzinna z unikalną tematyką. autor: Astegor

W grze wcielamy się w głowę pięcioosobowej rodziny, a naszym celem jest zdobycie wszystkich produktów z wylosowanej przed rozpoczęciem gry listy zakupów.
Jest to prosta gra rodzinna, która bazuje na przepychaniu się w kolejkach do sklepów specjalnymi kartami.
Moja recenzja obejmować będzie kilka aspektów, a każdy z nich będzie opisany oraz zostaną do niego przydzielone pkty, których suma stanowić będzie ocenę końcową tytułu. Spektrum punktów możliwych do otrzymania za każdy element gry jest wpisany w nawias.

GRAFIKA I WYKONANIA (0-2)
Plansza podzielona jest na dwie części. Na pierwszej prowadzimy samą grę natomiast druga jest czym w rodzaju podajnika kart. Obie części są dobrze wykonane i po kilkunastu grach nie ma nawet śladu uszkodzenia, co pozwala przyjąć, że gra spokojnie wytrzyma kilkadziesiąt rozgrywek. W pudełku dostajemy sporo drewna w postaci maplów(figurek przedstawiających ludziki) których kolory żółty i brązowy są nieco podobne i przy słabym świetle potrafią się pomylić. Karty zarówno „mocy specjalnych” jak i towarów są trwałe. Ilustracje produktów przedstawiają typowe dla PRLu artykuły wszelkiej maści, od żywnościowych przez odzież aż do RTV. Niby wszystko wzorowo, a jednak czuć, że mogło być to zrobione ładniej.
Za grafikę i wykonanie 1,5 pkt

MECHANIKA (0-2)
Mechanika jaką operujemy w Kolejce to w zasadzie same karty, które używamy do „przepychania” się w kolejkach. Każdy z graczy dysponuje 10 kartami specjalnych mocy, których użycie w jakiś sposób zmienia sytuacje na planszy. Czy to przesuniemy kogoś w kolejce o 2 miejsca, czy zbierzemy towar wcześniej niż inni, czy może przewrócimy całą kolejkę do góry nogami. Gra trwa około 7-10 rund, nie zdarzyło mi się zagrać dłużej. Mechanicznie gra nie powala, lecz to pozycja rodzinna więc poziom skomplikowania nie może przytłaczać. Mimo wszystko z czasem gra wydaje się być wtórna co mi osobiście przeszkadza.
Za mechanikę 1 pkt.

KLIMAT I TEMATYKA (0-2)
Klimat PRLu odczuwa się głównie z racji ilustracji na produktach. Przepychanie się w kolejkach też ma swój urok, choć później sprowadza się do zwykłego wyrzucania kart. Z racji luźnego tematycznego powiązania do PRLu zagrać może w nią każdy, lecz tylko starsi (30+ latkowie) będą w stanie całkowicie zrozumieć jej klimat. Przypuszczam, że pierwotnie było to celem gry, by ktoś całkowicie nieobeznany z tamtą epoką(mi osobiście historia w szkole kończyła się na latach 1950, a zdecydowanie nie byłem osamotniony w tej niewiedzy) mógł się chociaż trochę do niej zbliżyć. Dobra gra by zaciągnąć do planszówek rodziców o ile mają dystans do PRLu. Klimat muszę ocenić dwojako ze względu na wiek graczy.
Za klimat i tematykę 1 pkt, dla starszych 2 pkt.

SKALOWALNOŚĆ (0-1)
Skalowalność tej gry jest jej największą wadą. Gra w 2 osoby jest zwyczajnie nudna, bardziej taktyczna i znacznie mniej zabawna, natomiast gra w piątkę, czyli w pełnym składzie, jest doskonała. Polecam grę TYLKO w 5 lub ewentualnie z braku laku w 4.
Za skalowalność 0 pkt.

CENA/RADOŚĆ Z GRY/ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA (0-2)
Grę można znaleźć w granicach 80-95 złotych, co daje całkiem dobry stosunek cena/radość z gry. Gra jest prosta, zabawna, szybka i luźna co daje jej ogromną grupę odbiorców. Dzieci oraz młodzież zagrają, bo jest zwyczajnie solidną grą rodzinną, natomiast dorośli i starsi poczują klimat dawnych lat i może podzielą się jakąś tematyczną opowieścią.
Zawartość pudełka nie zachwyca, ale jest w niej miejsce na wszystkie komponenty, a wypraska jest świetnie zaprojektowana. Nic nie „lata”, nie gubi się, nie miesza, jest tak jak być powinno. Ponad to dostajemy instrukcję, której przeczytanie wprowadzi nas nieco w klimat, a same zasady napisane są przystępnie, choć może zdarzyć się kilka niedomówień. Polecam zagrać pierwszą grę z instrukcją u boku.
Za cenę/radość z gry/ zawartość pudełka 2 pkt

MOJA OCENA: 5-6/10
Gra jest solidna. To określenie wprost idealnie ją obrazuje. Nie ma w niej nic porywającego, nic fantastycznego co przykuwało by uwagę na dłużej czy wymagało zastanowienia. Taka średnio-dobra gra rodzinna. Mimo wszystko gra porusza tematykę, która akurat w Polsce znana jest bardzo dobrze i tylko dlatego powinno się ją posiadać lub chociaż w nią zagrać. Idealna dla kogoś kto lubi gry historyczne lub chce pokazać coś ciekawego rodzicom czy dziadkom.
dodano: 2015-01-01 Kultowa gra autor: kemot

Świetnie, że "Trefl" wznowił tą grę, bo dużo dobrego o niej słyszałem już jakiś czas temu, ale kiedy chciałem ją dostać, okazało się, że nakład IPN-u się wyczerpał... Rozgrywka jest niesamowita. "Kolejka" fajnie oddaje klimat tamtych czasów, kiedy prawie codziennie wśród rodaków toczyła się walka o miejsce w kolejce... :D Gra się świetnie. Można się pośmiać. Karty kolejki pozwalają wczuć się w PRL-owski klimat walki o jak najlepsze miejsce w kolejce - wliczając w to przepychanie się do przodu, wciskanie się do sąsiedniej kolejki, załatwianie towaru spod lady... :D
Świetna zabawa na długie godziny, bo chce się w nią grać ciągle od nowa. Tutaj chodzi nie tylko o szczęście, ale w grze liczy się też STRATEGIA i PLAN... :P
Czekam jeszcze na wznowienie dodatku do gry "Ogonek".
Ocena 5/5 Po prostu ŚWIETNA! Dzięki autorom za tą grę :D
dodano: 2014-12-11 autor: Anna Kolak

Kolejka to bardzo ciekawy tytuł. Przede wszystkim plus za temat i klimat. Polska za czasów PRL, kupowanie towarów, stanie w kolejkach - jak najbardziej na tak! Można do gry wciągnąć całą rodzinę, włącznie z rodzicami i dziadkami. Zasady nie są skomplikowane, rozgrywka nie trwa bardzo długo, na pewno spodoba się każdemu. Dla doświadczonych graczy raczej jako przerywnik, mechanika nie jest jakaś wciągająca, więc pewnie nas nie porwie. Jednak jako gra towarzyska, jak najbardziej. Polecam grać z Ogonkiem, gra staje się ciekawsza. Mam wrażenie, że przy dwóch graczach działa trochę słabiej. Im więcej osób gra (do 6 z dodatkiem) tym lepsza zabawa. Na pewno warta polecenia rodzinom - rodzice powspominają "stare, dobre czasy", a dzieci trochę się dowiedzą o realiach życia w PRL-u. Minus za cenę - prawie 90 zł? Myślę, że mogłaby być niższa...