Barrage (edycja polska)
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 1-4 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 90-120 minut |
Projektant | Tommaso Battista, Simone Luciani |
Wydanie | polskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla wymagających graczy |
Opis
Barrage to zaawansowana ekonomiczna gra planszowa dla 1 do 4 graczy, w której każdy pełni rolę prezesa spółki państwowej walczącej o prymat na rynku produkcji energii w regionie Alp. Gracze kupują i korzystają z technologii, by budować tamy i elektrownie wodne oraz łączą je za pomocą kanałów. Kompletny system wodny pozwala na użycie zgromadzonej przy tamach wody do produkcji energii i realizację kontraktów.
Barrage to gra wyjątkowa – ma zaskakującą, perfekcyjnie zaprojektowaną mechanikę, niezwykle silną, ale i nieoczywistą interakcję między graczami, w której nasze sukcesy mogą równie mocno zaszkodzić co pomóc przeciwnikom, oraz przepiękną szatę graficzną, a także ścisłe powiązanie mechaniki z tematyką, w której zadbano o najdrobniejszy szczegół.
Przebieg rozgrywki
Na początku rozgrywki każdy gracz wybiera dla siebie planszę Spółki, swojego Dyrektora Wykonawczego i Kontrakt Początkowy – ich cele i umiejętności są asymetryczne. Rozgrywka trwa pięć rund i toczy się na planszy przedstawiającej mapę części Alp podzielonej na 3 obszary: Góry, Wzgórza i Równiny. Na każdym obszare znajdują się zbiorniki wodne oraz pola, na których gracze mogą budować swoje Konstrukcje: Tamy, Kanały i Elektrownie.
Woda to najcenniejszy surowiec w grze – niezakłócona przez Konstrukcje spływa w dół rzekami łączącymi zbiorniki. Gracze nie są właścicielami wody, ale próbują ją kontrolować budując Tamy, które ją gromadzą w zbiornikach oraz przekierowując ją Kanałami do swoich Elektrowni, aby wygenerować energię i zrealizować intratne kontrakty. Na wielkość produkcji ma wpływ ilość wody zatrzymanej przez Tamę (uzależniona od podaży wody oraz wysokości Tamy) oraz przepustowość Kanału prowadzącego do Elektrowni.
Zawartość pudełka: | Warto zobaczyć: |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Tomasz Barański
W mojej opinii jedna z najlepszych gier euro. Duża interakcja (w tym negatywna), ciekawe mechaniki, trudne wybory, ciężki styl graficzny i fajne zależności to coś czym Barrage zachwyca. Z każdą grą gra zyskuje u mnie coraz wyższe notowania. Po rozgrywce jest to specyficzne uczucie satysfakcji. Myślę, że może spodobać się fanom Brassa i fanom negatywnej interakcji. Oczywiście to nie jest gra dla każdego. Bardzo dużo zależy od pierwszych akcji, które mogą zrujnować nam szansę na dobry wynik. Nie każdemu może odpowiadać negatywna interakcja - czasem wymuszona przed samą grę. Może wydawać się, że ktoś przez całą rozgrywkę wykonuje akcje tak, aby napsuć nam krwi, a może okazać się, że dla niego to było najbardziej optymalne i nie ma w tym złośliwości. Cała gra jest wykonana z drewna i tektury, ale jakość nie jest jakaś porywająca. Reasumując: szczerze polecam!
Tomek
Perła wśród gier euro. Dość wysoki próg wejścia, ale wynagradzający pracę nad jej nauką z nawiązką. Gra aż roi się od trudnych decyzji i wyborów bo kołderka jest dramatycznie krótka. Mimo ciągłych braków w zasobach, akcjach, miejscach na planszy czy kroplach wody gra pozwala różnymi drogami dojść do dobrego wyniku. Niestety ilość komponentów i brak rozsądnej wypraski powoduje, że insert jest prawdziwym skarbem.
Marcin
Wybitna gra. Prosta mechanika oparta na używaniu swoich robotników do wykonywania akcji a kryje się w tym elegancja. Gra nie cierpi na syndrom przekombinowania co niestety jest coraz częściej spotykane w grach. Uwaga - gra nie jest dla każdego i nie chodzi tu nawet o fakt, że gra wymaga sporo myślenia. Chodzi o to, że to nie jest gra w której każdy obrabia swoje „poletko” a cała interakcja ogranicza się do zajęcia przeciwnikom pola jakiejś akcji. Tutaj mamy ogromny wpływ na plany innych (i inni mogą bardzo skomplikować/popsuć nasze plany!). Kto lubi taką interakcję w grach Euro będzie zachwycony. Jedyny minus jaki przychodzi mi do głowy to czytelność planszy głównej (śledzenie którędy płynie woda, gdzie jest granica pomiędzy rejonami - może nastręczać trudności). To świetna gra dla zaawansowanych graczy.